گویا خداحافظ!

احتمالأ این آخرین پست این بلاگ باشه راستش من علاقم به هوافضا رو در خودم سرکوب کردم(به دلایل شخصی)

و دیگه هیچ دلیلی نمی بینم که این بلاگ رو آپ دیت بکنم هر چند هنوز هم از آمار بازدید خوبی برخورداره و اگر کسی بخواد می تونه به من میل بده تا امکان نوشتنش تو این بلاگ رو فراهم کنم.

به هر حال الآن خیلی ناراحتم که می خوام واقعأ اینجا رو ترک کنم و برای همه بازدید کننده ها و دوستانی که در این مدت این اطراف بودن امید پیروزی دارم.

راستی من هنوز بلاگ نویسی رو ول نکردم و اگر بخواین می تونین به این بلاگ مراجعه کنین و در بحث ها شرکت کنین و بخونین و بگویید حرف های اساسی رو: این هم بلاگ بنده که توی اون تراوشات مغزی ام رو می نویسم:

http://www.burninmind.blogfa.com

از پذیرایی از شما در این بلاگم خوشحال می شم.

از اینکه این همه مدت وبلاگ رو به روز نکردیم معذرت می خوایم به هر حال قله ای به نام کنکور جلو رومون بود.از این به بعد بیشتر آپ می کنیم.

راستی این هواپیمایی که در سوال ۲ دیدین U-2 نیست بلکه PH-1 Phantom اسمشه و چون اسم این فانتوم بود اسم اف-۴ رو فانتوم ۲ گذاشتن.

 

توجه!

به زودی مطالب جدیدی در این بلاگ خواهید دید(بعد از چندین ماه!!)

سوال 2

انصافآ سوال قبلی سخت بود .ویدئو یی هم که قولشو دادم رو می تونید از YouTube با عنوان Jet Suck دریافت کنید. و اما سوال ۲:

نام هواپیمای زیر چیست؟

جواب ها رو به صورت نظر خصوصی برای ما بفرستید.مهلت ارسال ۱/۴/۱۳۷۸ .

اتوبوس!

عید شما مبارک!

عید نوروز را به همه شما خواننده های عزیز این وبلاگ تبریک می گوییم و آرزو سالی خوش و همراه با موفقیت را برای داریم."مدیریت وبلاگ"

                  

در ادامه مطلب می توانید یک نوشتار زیبا در مورد عید نوروز برگرفته از gahshomarepars.blogfa.com را ببینید:

ادامه نوشته

AC-130 تانک بالدار آمریکایی

AC-130  هواپیمای پشتیبانی نزدیک بوده و با داشتن چندین توپ قوی یک مهره برتری برای آمریکا در صحنه های نبرد می باشد.

این هواپیما که اصطلاحا کشتی تیر انداز نامیده می شود در بسیاری از عملیات شایستگی های خود را نشان داده است. از آن جمله می توان به جنگ آمریکا در سومالی نام برد کهAC-130 ها به پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی پرداختند.این هواپیما در پاناما، جنگ خلیج (همیشه فارس)و در بوسنی هرزگووین نیز به کار گرفته شد. AC-130 دارای 4 موتور توربو پراپ T56-A-15 بوده که هرکدام دارای قدرت 4910 اسب بخار است که به هواپیما حداکثر سرعت 0.4 ماخ (482 کیلومتر بر ساعت) را می دهد.

درحال حاضر دو مدل از AC-130 در حال خدمت می باشند که : AC-130H Spectre(شبح) که دارای دو توپ 20 میلی متری، 1 توپ 40 میلیمتری و یک توپ 105 میلیمتری(حدوداً به اندازه توپ یک تانک) می باشد و AC-130U Spooky(شبح وار) که به یک توپ 25، 40 و 105 میلیمتری مجهز می شود.

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

مژده

از ۵شنبه تا آخر تعطیلات نوروزی میزان آپ دیت کردن وبلاگ بیشتر می شود و اگر یادتون باشد چند وقت پیش یک سوال مطرح کردم منتهی هیچ جواب درستی دریافت نکردیم برای همین جوابش رو در زیر می نویسم به خاطر اونهایی هم که سوال را ندیدند سوال رو هم می نویسم:

در جنگ اول خلیج فارس یکی از خدمه یکی از ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز ایالات متحده در اثر اشتباه خود وارد موتور هواپیمایی که در حال آمادگی برای برخاستن از ناو بوده می شود .

 نام هواپیما چیست؟در مورد سرنوشت آن فرد چه فکر می کنید؟

.

.

.

نکته بسیار مهم!این اتفاق در شب روی داده.

ویرایش:از آن جایی که هیچ کس به ذهنش هم نرسید جواب این سوال چیه خودم اسم هواپیما را می نویسم:EA-6 Prowler

 

جواب:همانطور که ذکر شد اسم هواپیما EA-6 بود اما در مورد سرنوشت آن خدمه باید گفت که تنها خسارت جدی وارد شده به وی شکستن یکی از دستهایش بوده که خیلی عجیب به نظر می رسد اما خوشبختانه یک ویدئو از این صحنه وجود دارد که هر وقت لینک دانلودش را  پیدا کردم در وبلاگ می کذارم.

خوب حالا به این اتفاق عجیب می پردازیم : اگر توجه کرده باشید و اطلاعات مناسبی داشته باشید موتور این هواپیما از نوع توربوجت می باشد که زمینه ساز این اتفاق نادر شده است اما اگر این موتور از نوع توربو فن بود فقط خدا می دانست که چه بلایی سر آن بنده خدا می آمد ! اما از این به بعد سوالهای ساده تری را مطرح می کنم  تا جوابهای درست تر و بهتری به دستمان برسد فعلآ خداحافظ!

 

 

گالری عکس JAS-39 Gripen

در ادامه مطلب چند پوستر از جنگنده سوئدی JAS-39 Gripen را خواهید دید .

ادامه نوشته

FullBack تانک هوایی

سوخوی 34 که ناتو آن را FullBack نام گذاری کرده یک جنگنده بمب افکن پیشرفته تهاجمی دو سرنشین است.این جنگنده-بمب افکن برای جایگزینی سوخوی 24 طراحی شده است.

این جنگنده بمب افکن می شود گفت که نسخه ای ازSu-27 Flanker  است.طراحی آن در اوایل 1980 آغاز شد و در 13 آوریل 1990 اولین پرواز آزمایشی را تجربه کرد.نخست این جنگنده بمب افکن

Bombardirovschik ) Su-27IB (IB: Istrebitel    نام گذاری شد.

مسائل مالی شرکت سازنده باعث توقف مکرر پروژه شد و باعث شد مدل آزمایشی آن تحت قوانین مختلف تخصیص به نمایش درآید.زمانی که خبر آن در مطبوعات پخش شد از آن با نام Su-34  یاد شد.سومین مدل آزمایشی این پرنده در نمایش هوایی پاریس  در سال 1995  شرکت کرد و نام Su-34MF (FN for "Fighter, Navy") به خود گرفت.همچنین در نمایش هوایی MAKS  در سال 1999 نام Su-34MF (MF for MnogoFunksionalniy, multi-function) بر روی این جنگنده-بمب افکن گذاشته شد.اخیرا نیروی هوایی روسیه این جنگنده-بمب افکن را  فقطSu34  معرفی کرده است.

 بقیه را  در ادامه مطلب بخوانید

ادامه نوشته

موشک AIM-23

پروژه سجیل یا قوش آسمان:

موشک AIM-54 Phoenix بعنوان سلاح اصلی جنگنده F-14 Tomcat موشکی است توانمند و دوربرد که نگهداری آن بسیار سخت است و هنگامی که به پایان عمر عملیاتی خود رسید تنها سازنده آن می تواند بوسیله جایگزینی قطعات آنها را برای یک دوره مجدد آماده استفاده نماید، این شرایط کارشناسان ایرانی را بر آن داشت که به فکر موشک هوا به هوای جدیدی برای اف-14 بیفتند، در این موقعیت تنها گزینه ای که انتخاب مناسب می نمود موشک MIM-23 Hawk بود، هاوک یک موشک زمین به هوا با بردی حدود 60 کیلومتر است که در طول جنگ نیز بخوبی بر علیه جنگنده های عراقی بکار گرفته شد، اما نصب این موشک روی اف-14 امری بود که در ابتدا غیر علمی و غیر عملی به نظر می رسید، با این وجود با پیگیری متخصصان ایرانی این پروژه در همان سالهای جنگ با موفقیت به پایان رسید و پس از جنگ با بهسازی های انجام شده روی این موشک ها در نهایت در سال 1385 با کد *AIM-23 SkyHawk (قوش آسمان) یا سجیل بعنوان موشک اصلی جنگنده های اف-14 ایران شناخته شدند، گفته می شود برد موشک هاوک در شرایط پرتاب از هواپیمای جنگنده تا بیش از 80 کیلومتر افزایش می یابد.

* در مورد موشک های ساخت ناتو موشک های هوا به هوا با کد AIM و موشک های زمین به هوا با کد MIM شناخته می شوند.

از skyfire.blogfa

گالری عکس F-111 Aardvark

برای دیدن گالری به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

ادامه نوشته

AA-7 Apex

اپکس سومین نسل از تولیدات موشکی هوا به هوای روسیه است که با فاصله کمی بعد از AA-6 به وسیله غرب شناخته شد.این موشک که جانشین موشک AA-3 شد از نظر ساختمان شبیه به اسپارو آمریکا ولی کمی بزرگتر از آن است.کنترل های آیرودینامیک موشک به نحوی است که امکان مانور لازم را به موشک می دهد.

طول موشک در نوع آشیانه یاب راداری نیمه فعال 4.5 متر و نوع آشیانه یاب مادون قرمز 4.22 متر،قطر 26 سانتی متر،پهنای بال 1.4 متر،جرم آن 320 کیلوگرم و نوع IR کمی کمتر از آن،برد راداری 48 کیلومتر و نوع IR برابر 20 کیلومتر است.

موشک به وسیله هواپیمای میگ 23 قابل پرتاب است و دارای سه ردیف کنترل آیرودینامیک است که به موازات هم قرار گرفته و در بخش جلو 4 بالک ذوزنقه ای کوچک، در بخش میانی 4 بال مثلثی و در قسمت ابتدایی آن 4 بال مستطیلی کوچک مجود دارد.به نظر می رسد در مانور های سخت بالهای بخش جلو و عقب همزمان در چرخش های موشک دخالت دارند و بالهای مثلثی ثابت، پایداری حرکت را حین پرواز تامین می کنند.

در مجموع موتور سوخت جامد ، سرعت موشک را تا 3.5 ماخ می رسانند.معمولا یک فروند از این موشک به وسیله میگ 23 حمل می شود.بعضا دو فروند اپکس نیز به وسیله میگ حمل میشود.اپکس نیمه راداری به وسیله میگ 21 نیز حمل می شود و مخصوص پرتاب های ارتفاع پایین و متوسط است.این موشک قادر به تهدید هدف هایی که نسبت به هواپیمای حامل  در ارتفاع

بالا یا پایین قرار دارند ، می باشد.حدس زده می شود که جرم سر جنگی موشک 40 کیلوگرم باشد.گفته می شود این موشک توسط میگ 25 نیز قابل حمل است.

PL-11

PL-11 موشک هوا به هوای با برد متوسط و آشیانه یاب راداری (نیمه فعال) از تولیدات شرکت   CPMIECچین می باشد.

مدل زمین به هوای این موشک LP-60  برای اولین بار در سال 1995 بر روی هواپیمای تک سرنشین جدید FC-1 رویت شد.این موشک که از نظر ظاهر شبیه AIM-7 اسپارو و اسپاید مودل MK1 است در حال توسعه می باشد.

موشک دارای بوستر و موتور سوخت جامد است و این پیشران ها موشک را به سرعت 3 ماخ می رسانند.حداقل فاصله درگری PL-11 یک کیلومتر و حداکثر برد آن 25 کیلومتر است.محدوده عملیاتی موشک از نظر ارتفاع بین 30 متر تا 1200 متر بوده و موشک از رادار نیمه فعال موج پیوسته با توتن مقابله با اختلال الکترونیکی برای رسیدن به هدف استفاده می کند.سرجنگی  از مواد منفجره انفجاری HE همراه با گوی های فلزی است.4 باله ذوزنقه ای متحرک در وسط و چهار بال ثابت ذوزنقه ای در عقب ، سطوح کنترل موشک را تشکیل می دهد.

مشخصات:

طول:3.89 متر ، قطر:20.9-20.3 سانتی متر،پهنای بال:0.68 متر،وزن:220 کیلوگرم،سرجنگی:حاوی مواد انفجاری شدید،هدایت:راداری نیمه فعال، پیشران:سوخت جامد ، برد:25 کیلومتر

 

موشک R-37 (AA-x-13

این موشک هوا به هوای برد بلند با هدایت راداری فعال که اولین بار در سال 1992 رویت شد محصولی است از تولیدات شرکت ویمپیل روسیه که برای جایگزینی به جای AA-9 (AMOS) طراحی شده است.ناتو این موشک را مشابه AA-9 برآورد و با علامت AA-x-13 کد گذاری کرده است.این موشک از برد بیشتری نسبت به AA-9 برخوردار بوده و بر خلاف AA-9 که دارای هدایت راداری نیمه فعال است از هدایت راداری فعال استفاده می کند.طرح توسعه این موشک به دهه 1980 مربوط می شود و با هواپیمای MIG-31M و SU-35 قابل حمل و به کار گیری می باشد.گزارشات تایید نشده ای حاکی است که با استفاده از بوستر جدا شونده مدل هایی از این موشک تا 400 کیلومتر افزایش برد داده شده اند.

موشک دارای بالهای ذوزنقه ای طویلی است که در بخش میانی بدنه قرار دارد .باله های کنترل آن که به شکل مسنطیلی می باشد در قسمت عقبه آن مستقر هستند.همانند AA-9 موشک از لانچرهای ریلی پرتاب می شود.هدایت موشک در بخش ابتدایی مسیر اینرسی همراه با خط ارتباطی دستوری رادیویی جهت ارسال اطلاعات لحظه ای و تصحیح مسیر بوده که از هواپیمای مادر ارسال میشود.در فاز نهایی موشک جهت ارتباط رادیویی و در بخش عقبه موشک (نازل) قرار دارد.طراحی موشک به نحوی است که به جای سیستم کاوشی راداری فعال ، از سیستم جست و جو گر راداری فعال نیز می توان استفاده کرد.فاصله قفل شدن رادار نهایی تا هدف 25 کیلومتر می باشد.موتور موشک از نوع سوخت جامد بوده و برد آن را تا 150 کیلومتر تامین میکند.وزن قسمت کاوشی 45 کیلوگرم بوده و گزارش های تایید نشده ای حاکی است چنانچه موشک در شرایط خاصی (ارتفاع)پرواز کند برد آن به 250 کیلومتر افزایش می یابد.

 

مشخصات:

طول:4.2 متر،قطر:38 سانتیمتر،پهتای بال:70 سانتیمتر،وزن:600 کیلو گرم،سرجنگی:60 کیلوگرم ترکشی HE،هدایت:اینرسی با خط ارتباط رادیویی و راداری فعال،پیشران:سوخت جامد،برد:150 کیلومتر

موشک TOW

تاو (BGM71) موشکی است ضد تانک که برای انجام عملیات های ضد زره طراحی شده است.تاو را باید به جرات یکی از بهترین موشک های ضد تانک جهان نامید که تا به امروز بیش از 66000 فروند از ان به 44 کشور دنیا از جمله ایران صادر شده است.تاریخچه تاو به اواخر دهه 60 میلادی برمیگردد.زمانی که بیش از نیم میلیون تانک شوروی در کنار مرز های اروپای غربی صف کشیده بودند تا در صورت تبدیل جنگ سرد به جنگ گرم به داخل خاک کشور های عضو ناتو سرازیر شوند.در ان زمان کمپانی ریتیان امریکا دست به طراحی تاو زد.تاو در سال 1973 تحویل ارتش امریکا شد و همچنان نیز در حال تولید میباشد.

تاو به روش هدایت سیمی هدایت میشود.خود موشک تاو درون محفظه مخصوصی قرار دارد.در هنگام شلیک این موشک بالچه های خود را که شامل چهار عدد در عقب موشک و چهار عدد در جلوی موشک است را باز میکند.دو رشته سیم که از یک طرف به لانچر و از طرف دیگر به موشک متصل است وظیفه ی هدایت موشک را دارند.کاربر موشک که از درون سایت هدف گیری هدف را نشانه رفته است به وسیله همین دو رشته سیم که طولشان به اندازه برد موشک است فرامین اصلاح مسیر را به موشک منتقل میکند.از این لحاظ گهگاه به این سبک هدایت روش هدایت همزمان نیز گفته میشود.

 در کشورهای زیادی چونتاو دارای انواع مختلفی است . بيسيك تاو، اولین مدل این موشک، دارای برد 3000 متر میباشد.در دیگر مدل های تاو از یک سرجنگی 2 مرحله ای که به صورت پشت سرهم منفجر میشود استفاده شده تا بتواند هر زرهی را نابود کند.البته موشک تاو بی عیب نیست.عدم هدایت خودکار و عدم توانایی کافی در شب و اب و هوای بد و نیاز به هدایت مستقیم کاربر از جمله عیب های تاو هستند.شاید همین مشکلات تاو نیروی زمینی امریکا را بر ان داشت تا موشک ضد تانک هلفایر را برای هلیکوپتر های اپاچی توسعه دهد.با وجود این تاو به دلیل تعمیر و نگهداری اسان و قیمت کم همچنان موشک محبوبی است و امریکا و ایران و پاکستان و اسراییل و ترکیه و ژاپن و حدود 40 کشور دیگر همچنان خدمت میکند.

تاو را میتوان از انواع تجهیزات زمینی چون تانک و نفربر و جیپ و حتی از روی زمین شلیک کرد.علاوه بر اینها تاو از هلیکوپتر های زیادی چون کبرا و فنک و MD500 و چند هلیکوپتر دیگر قابل استفاده است.معمولا هر هلیکوپتر میتواند 4 تا 8 موشک تاو را حمل کند.از تاو در درگیری های نظامی بسیاری استفاده شده که مهمترین انها جنگ ایران و عراق و جنگ خلیج فارس 1991 و 2003 میلادی و حمله نظامی امریکا به افغانستان و درگیری های بالکان 1999 است.

منبع:newcoy.persianblog.ir

APHID AA-8

افید نامی است که توسط ناتو به این موشک هوا به هوای روسیه داده شده است.در مجموع تا زمان دستیابی روسیه به این موشک که به وسیله هواپیمای میگ 23 پرتاب می شود،فاقد موشک هوا به هوا با وضعیت خوب و قابل اطمینان در عملیات رو در روی هوایی بوده است.بعد از ظهور این موشک که از سال 1975 به بعد انجام گرفت ، روسیه دارای موشک انعطاف پذیری با قدرت لازم برای برد های دور در عملیات هوا به هوا شد.

طول موشک (آشیانه یاب نیمه راداری SARAH) برابر 2.15 متر و ارتفاع آشیانه یاب مادون قرمز 2 متر ،قطر آن 13 سانتی متر ،پهنای بال  52 سانتی متر،و جرم نوع راداری آن 55 کیلو گرم و نوع IR  آن کمی سبکتر از نوع راداری است.برد نوع آشیانه یاب راداری 15 کیلو متر و نوع مادون قرمز آن 8 کیلومتر می باشد.

گفته می شود که سرجنگی موشک 7.5 پوند یا 3.5 کیلو گرم و از نوع منفجره شدید باشد.موشک به وسیله هواپیمای میگ 27،میگ 21، سوخو 19 ، و هلی کوپتر HIND-D نیز قابل پرتاب است.دو بال صلیبی CANARD ذوزنقه ای کوچک که در بخش جلویی آن قرار دارد و 4 بالک مثلثی کشیده ، کنترل های آیرودینامیکی موشک را تشکیل می دهند.

گالري عكس F-104

برای دیدن گالری به ادامه مطلب مراجعه کنید.

ادامه نوشته

YAK-130

هواپيماي YAK-130 در بازار پر رقابت جت هاي آموزشي رقيب سر سختي به نظر مي رسد. با توجه به اينكه جتهاي آموزشي عملياتي بيشتر نيروها به سن باز نشستگي رسيده اند و توانايي آموزش خلبانان جتهاي پيشرفته را ندارند پس هر كشور نياز به يك جت آموزشي پيشرفته است.با اين مقدمه به بررسي يكي از مهمترين و پيشرفته ترين هواپيماهاي آموزشي جهان مي پردازيم:

ادامه نوشته

موشک Red Eye

موشك ضدهوايي FIM-43 موسوم به Redeye، اولين سيستم دفاع هوايي قابل حمل شخصي (MANPADS) محسوب مي‏شود كه وارد خدمت در نيروي زميني ايالات متحده و سپاه تفنگداران نيروي دريايي شده است و دقيقن پدر موشك سيستم دفاع هوايي شخصي امروزي، يعني استينگر مي‏باشد.
MANPADS : Man-Portable Air Defense System

به سال 1948، ارتش ايالات متحده به دنبال يك سيستم دفاع هوايي موثر و قابل حمل به وسيلهء سربازان مي‏گشت، زيرا مسلسلهاي ضدهوايي كاليبر 50 ميلي‏متري، ديگر در برابر هواپيماهاي جت سريع‏السير و پرقدرت، موثر نبودند. در آن زمان، چندين سيستم ضدهوايي مبتني بر موشك يا مسلسلهاي ضدهوايي، مورد آزمايش قرار گرفتند اما هيچكدام نتوانستند نظر مساعد مقامات را جهت توليد انبوه بدست آوردند.

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

Su-47

اين هواپيما که عموما به نام ‏S-37‎‏ شناخته ميشود، با نام تجاري ‏Su-47‎‏ احتمالا وارد ‏سرويس ميشود.حرف ‏S‏ اول عبارت ‏S-37‎‏ بر خلاف تصور عموم، نشانگر هواپيماي ‏ساخت شرکت سوخو نيست، بلکه اولين حرف يک عبارت روسي با ترجمه "پيشگرا" ‏ميباشد. تغيير نام هواپيما ازS-37‎‏ به ‏Su-47‎‏ مسلما از تصميم شرکت سوخو براي بازاريابي اين هواپيما ميباشد.

 بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

موشک هوا به هوای R-73

موشک هوا به هوای R-73 ساخت «ویمپل» که در سازمان ناتو با نام AA-11 Archer شناخته می شود، توسط «دفتر طراحی کارخانجات ماشین سازی ویمپل» طراحی و ساخته شده است. این موشک، پیشرفته ترین موشک بردکوتاه هوا به هوای ساخت روسیه می باشد و عمومن به عنوان ترسناک ترین سلاح در نبردهای نزدیک هوایی (داگ فایت) معرفی می شود.

دفتر طراحی کارخانجات ماشین سازی ویمپل: Vympel machine Building Design Bureau

بقیه در ادامه مطلب

 
ادامه نوشته

F-4 Phantom

اين هواپيما خوش قيافه و چالاك و قوی با حضور موثر بيش از ۴۰ ساله اش هنوز رقيب برای خود می طلبد و در بسياری از پايگاههای هوايی و دريايی كشورهای مختلف يكه تاز می غرد پيش بينيها بر اين استوار است كه اين هواپيما تا آخر اين دهه نير همچنان پرواز نمايد .

يك هواپيمای جنگنده بمب افكن و شكاری كه خيلی از كشور های دنيا اين نوع را جزو ستون مهره نيروی هوايی خودشان در سه دهه اخير قرار داده اند منجمله اين كشورها كشور مان ايران است كه ۳۰ سال پيش نسبت به خريد اين هواپيما از كارخانه معظم مكدانل داگلاس آمريكا اقدام نمود . اين هواپيما در جنگ با عراق كارايی و چابكی خود را اثبات نمود . بطوری كه بيشتر حملات به بغداد و نفوذ به پدافند آن شهر كه كار هر هواپيمايی نبود توسط اين هواپيما صورت می پذيرفت . بزودی وقايعی و خاطرات خلبانان اين هواپيمای چبك را نيز در اين قسمت برای شما عنوان می كنم .

سرعت اين هواپيما تقريبا دو برابر سرعت صوت می باشد .

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

P-3 Orion شکارچی

اول در مورد نام آن این توزیح را بدم که اوریون در نجوم به صورت فلکی شکارچی (یا همان صورت فلکی جبار) گفته میشود

بدنبال گسترش روز افزون زیر دریایی در سالهای بعد از جنگ جهانی و لوزوم ساخت یک هواپیمای اختصاصی برای شناسایی و حمله به زیر دریایی ها بیش از پیش احساس میشد(بخصوص که در این بخش روسها بسیار جلوتر بودند و این در اوج جنگ سرد بود) این اندیشه نیروی دریایی آمریکا را بر آنداشت تا برا جایگزینی هواپیماهای P-2V  مناقصه ای را برای این منظور ارائه کند در این مناقصه شرکت لاکهید با طرح خود گوی رقابت را از رقیبا ربود لاکهید مارتین طرحی را تحت عنوان P-3 که بر اساس طرح L-188 الکترا که یک طرح مسافری بودطراحی گردیده بود اما این دو طرح با این وجود که بسیار شبیه هم از کار در آمدند اما تفاوت های امده ای داشتند از جمله قابلیت حمل جنگ افزار در زیر بالها و همچنین بالهای رو به جلو(قسمت پشتی بالها بسمت جلو مایل است دلیلش هم بخاطر انعطاف پذیری بهتر در سرعت های پایین است) قابلیت برخاست از باندهای کوتاه و نگهداری آسان حال شاید برای برخی دوستان این سوال پیش آید چرا از یک هواپیمای جت استفاده نشد دلیلش این است چون این هواپیما باید با سرعت کم برای شناسایی اهداف دریایی پرواز کنند بهترین گذینه هواپیماهای توربوجت است اولین مدلها تحت عنوان A و B در سالهای 60 و 61 در تعداد بالا تولید گردیدند این هواپیما کارایی خوبی از خود نشان داد و بزودی بسیار محبوب شد مدل سی که در سال 68 اولین پرواز خود را انجام داد به یکی از محبوب ترین مدلها مبدل شد بگونه ای که بجای ساخت مدل های جدید گونه های مختلف همین مدل طراحی و آپدیت شد

 

 

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

موشک برییمستون Brimstone

موشک برایمستون موشک ضد ادوات زرهی می باشد که ساخت کشور انگلستان با بردی معادل 12 کیلومتر می باشد.این موشک در حال حاضر فقط از روی هواپیما قابل شلیک می باشد و از یک جست جو گر میلیمتری برای تشخیص هدف بهره می برد.

موشک برایستمون برای اهداف زرهی مانند تانک به کار میرود این موشک دارای جستحوگر فعال راداری با فرکانس 94 گیگاهرتز می باشد که به منظور هدایت موشک خودکار به کار رفته است.اولین شلیک این موشک در سال1994 انجام شده است و تولید آن در سال 2001 آغاز گردیده است.این موشک در سال 2002 در نیروی هوایی انگلستان به کا رفته است قابلیت جست و جو گر نصب شده در دماغه موشک به گونه ای است که به طور خودکار اهدافی مانند تانک و آتشبار های ضد هوایی را تشخیص می دهد ولی خود روهای ترابری زرهی مانند کامیون حمل سربازان توسط جست و جو گر موشک قابل تشخیص نیست زیرا در الگوریتم تعبیه شده در برنامه جست و جو گر موشک اینگونه اهداف در نظر گرفته نشده است همچنین بر خلاف سایر موشک های این دسته که توانایی شلیک از هواپیماهای جنگنده را ندارند مانند:هل فایر و موکوپا شلیک از جنگنده ی توراندا انجام شده است این آزمایش در سپتامر 2000انجام شده است .

 

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

موشک پاتریوت Patriot

یک سیستم دفاع هوایی موشکی هدایت شونده است که توانایی مقابله با موشک های بالستیک تاکتیکی , موشک های کروز, و هواپیماهای پیشرفته (به طور پایه پرنده های هوا_تنفس )را در تمامی شرایط آب و هوایی ودر هر ارتفاعی داراست.ویژگیهای کلیدی سیستم PATRIOT رادار مرکب چندکاره, هدایت تعقیب از طریق موشک و نرم افزار مدرن و همچنین عملکرد خودکار گسترده است. PATRIOTیا (MIM-104 )توسط کمپانی (ریتیون) در ماساچوسف و شعبه موشک ها وکنترل آتش کمپانی (لاکهید مارتین ) در فلوریدا ساخته شده است. علاوه بر ایالات متحده , کشورهای آلمان  , یونان, رژیم اشغال گر قدس, ژاپن , کویت, هلند, عربستان سعودی و تایوان نیز مجهز به این موشک هستندومصر نیز به تازگی صاحب این سیستم دفاع موشکی توانمند شده است. سیستم دفاع موشکی PATRIOT به طور گسترده در عملیات اخیر تهاجم به عراق شرکت داشته وبا استقرار در کویت موفق به از بین بردن تعدادی از موشک های عراقی شلیک شده به کویت شد. شایان توجه است در عملیات مذکور از نسل جدید این سیستم یعنی PAC-3 وموشک های باهدایت پیشرفته تر استفاده شده بود.

موشک پاتریوت

بقبه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

موشک های بالستیک

هنگامي كه ايالات متحده آمريكا و اتحاد جماهير شوروي پيمان منع گسترش موشك هاي بالستيك را امضا كردند فقط ۹ كشور موشك بالستيك داشتند در صورتي كه امروز بيش از ۳۰ كشور موشك بالستيك دارند و ۱۴ كشور در توليد يا صادرات موشك بالستيك و تكنولوژي مربوط به آن دست دارند.
يكي از بازوان پر قدرت و تواناي هر كشوري يا بهتر است بگوييم پر قدرت ترين بازوي تواناي هر كشور نيروي نظامي آن است. نيروهاي نظامي به چندين بخش زميني، هوايي و دريايي تقسيم مي شوند كه در تمام آنها هدف اصلي يكي است ولي شيوه كارها با يكديگر تفاوت دارد. در تمامي بخش ها وجود چندين هزار خدمه لازم است تا نقشه ها به صورت صحيح و كامل اجرا شود.
ادامه نوشته

موشک R-77 AMRAAMski

موشك روسي R-77 كه ناتو آن را AA-12 اَدر ناميده، موشك هوا به هوا، ميان‌برد و داراي سيستم هدايت راداري است.
اين موشك با سيستم موشك آمريكاييAIM-120 امرام قابل مقايسه است كه به همين دليل به آن امرامسكي (AMRAAMski) گفته مي‌شود. كار ساخت موشك R-77 در سال 1982 آغاز شد و در سال 1994 اين موشك وارد خدمت شد.
از نظر ظاهري R-77 از 4 بال مياني و 4 سطح كنترل عقبي تشكيل شده است. نسخه پايه R-77 داراي برد 90 كيلومتري است (در مقابل برد 32 كيلومتري امرام). اين موشك در هنگام شليك با هدايت اينرسيايي و با اطلاعاتي كه هر لحظه از موشك شليك كننده به دست مي‌آورد به سمت هدف حركت مي‌كند.
به محض رسيدن R-77 به فاصله 20 كيلومتري از هدف سيستم آشيانه‌ياب فعال آن شروع به كار كرده و موشك به تنهايي به رهگيري هدف مي‌پردازد. نمونه ارتقا يافته اَدر كه با كد R-77M1 شناخته مي‌شود در حال توسعه بوده و از جمله تغييرات آن نصب موتور رمجت است. اين موشك برد بيشتري نسبت به نمونه پايه داشته و مطمئناً به عنوان موشك اصلي فراتر از ميدان ديد(فامد) روسيه با ظهور جنگنده‌هاي نسل پنجم خواهد بود.
از نظر مقايسه با موشك AIM-120(حداقل با نمونه‌هاي كنوني و منتشر شده) مهمترين برتري R-77 مانورپذيري بالا و برد بيشتر است. برد بيشتر به خاطر بزرگتر بودن ( قطر 200 ميليمتر R-77 در مقابل 178 AIM-120 با طول مساوي) و همچنين وزن بيشتر( 175 كيلوگرم R-77 در مقابل 150 كيلوگرم امرام) به‌علاوه پيشرانه قويتر است.
مانورپذيري بالا به سبب سطوح كنترل عقبي R-77 است كه باعث كاهش درگ (drag) در سرعت‌هاي مافوق صوت نسبت به بالهاي بزرگتر مي‌شود و همچنين آن را قادر به چرخش سريع تا 12 جي در مقابل حداكثر فشار 9 جي كه خدمه هواپيما قادر به تحمل هستند، مي‌كند.

منبع: روزنامه همشهری

موشک "توپول"جدید ترین موشک عملیاتی روسیه

موشک توپل ام يکی از طرح هايی هست که روسيه بعد از فروپاشی شوروی سابق تصميم به
پيگيری کرد.توپل ام که در ناتو به کد اس اس 25 شناخته می شود يکی از خطرناک ترين موشک
های بالستيک هست که روسيه به ان دست يافته هست.
براي ديدن تصوير در اندازه واقعي کليک کنيد


به گفته بعضی از کرشناسان موشک توپل ام شباهت زيادی به Minuteman-3 امريکا دارد...
توپل ام حدود 22.7 متر طول دارد و دارای قطری به طول 1.5 متر هست. وزن موشک با کلا هک چيزی
حدوده 47.2 تن هست و بردی در حدوده 110000کيلومتر درا هست.در کل موشک توپل ام يه
موشک 3 مرحله ای هست که مرحله سوم جدا از مرحله ی اول و دوم در سيلندر ديگری قرار دارد
که در مرحله اخر به خاطره شتاب زياد به کلاهک صدمهوارد نشود.

براي ديدن تصوير در اندازه واقعي کليک کنيد

به گفته ی کرشناسان آين نحوه طراحی سبب شده که موشک توپل ام از
نمونه های ديگر يک سر و گردن بالاتر باشه.اولين ازمايش موشک در دسامبر سال 1994 انجام شد و
در سال 1995 نمونه کامل شده ان وارد ارتش روسيه شد.آخرين نمونه کاملا اصلاح شده توپل ام
در سال 1999 در منطقه شمال مسکو Plesetsk شليک شد و در منطقه جنوب روسيهKura به زمين برخورد کرد.
با توجه به اخبار و گفته بعضی از کرشناسان روسيه در حال کار کردن روی نمونه جديد
اين موشک هست که در سال های آينده تست خواهد شد.ارتش رسيه بعد از پی بردن به قدرت اين
موشک بالستيک که قابليت حمل کردن همزمان 3 کلاهک هسته ای را درا هست،سفارش حدوده 300
تايی را به شرکت سازنده داد.در کل بعد از آينکه رسيه به قدرت آين موشک پی برد تصميم گرفت که
هم از سيلو برای لانچ آين مشک قاره پيما استفاده کند و هم از لنچر های متحرک. 


 

براي ديدن تصوير در اندازه واقعي کليک کنيد

Manufacturer --------------------Moscow Institute of Thermal Technology
First flight ----------------------------------------------December 20, 1994[1
Engine------------------------------------------------- 3-stage solid propellant
Launch mass -------------------------------------------47,200 kg (104,000 lb
Length ---------------------------------------------------------22.7 m (74.47 ft
Diameter ----------------------------------------------------------1.95 m (6.3 ft
Range ----------------------------------------------------11,000 km (6,900 mi
منبع:سایت میلیتاری

موشکAGM-122

ساید آرم موشکی است سبک و ضد رادار .طرح ساخت آن بنا به تآکید نیرو هوایی و دریایی آمریکا جهت دستیابی به موشک ارزانتر نسبت به موشک هارم(۲۵۰۰۰۰دلار)بود تا از این طریق اهداف با اولویت کمتر را تهدید نماید.

ادامه نوشته